CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 17, 2011

::: Ectopic :::

Setiap pasangan yang berkahwin pasti mahukan zuriat..begitu juga aku dan suami..aku berkahwin pada 19 Januari 2007..nasib aku dgn suami xla sebaik pasangan suamisteri yg lain..lpas kahwin kami terpaksa tgal berjauhan d sebabkan tugas..aku di timur tanah air, suami aku plak di selatan tanah air...rupa2nya da 3 tahun lebih peristiwa pahit itu berlalu...lepas 5 bulan mendirikan rumahtangga,aku disahkan hamil..aku & suami amat gembira..syukur kpd Allah..kami akan punya zuriat...hanya Allah yg tau betapa gembiranya aku dan suamiku masa tu...tp malangnya.. kegembiraan kami x kekal lma..aku disahkan mengandung luar rahim atau dlm bahasa saintifiknya ectopic..luar rahim?ape tu?ramai yg xtau..luar rahim tu adalah keadaan di mana seorang ibu itu mengandung tetapi janin tidak berada di dlm rahimnya..habis tu janin tu duk kat mna?..dlm kes aku,janinku membesar di saluran tiup folofio..aku sebenarnya da xnak ingat kisah sedih tu...tp kisah sedih itu la yg buat aku menjadi seorang yg sgt tabah....tabah ke???bleh la..have to...yg lebih mnyedihkan aku ,aku dpt tau aku mngandung sebulan selepas ibuku pergi meninggalkan kami semua (06.05.2007)...Allah lebih menyayangi dirinya..kami sekeluarga pasrah dgn ketentuanMu ya Allah..sesungguhnya Engkau Maha mngetahui segalanya...mungkin itu yg terbaik utk kami semua..

Bukan senang hadapi keadaan masa tu..aku lalui detik itu dgn begitu payah...sorang2..suami aku masa tu berada di johor,dia mengajar di sana..yg lebih menyukarkan lg.., dia bekerja di bawah kerajaan negeri..mmg susahla nak minta tukar..nak2 kerajaan negeri yg taja dia sambung buat pendidikan..sebelum tau mngandung luar rahim..aku selalu mngadu sakit d bahagian kiri perut dekat seorang kwn, aku anggap kwn aku ni sahabat baik aku dan da mcm adik da..klu aku ade masalah ke aku mesti cerita dgn dia..dia mmg pendengar yg baik..nama dia..NAZIFAH ZAHARI..aku pgil azie je..azie ade suruh aku jumpe doktor..tp biasa la aku... degil..azie suspek aku ngandung..sbb lpas kahwin aku kerap demam..antibodi aku sgt lemah...setiap kali aku demam azie akn kata aku mgkin ngandung..tp aku rasa x..sbb aku selalu jgak cek upt..tp hasilnya -ve.smpai la pada satu hari tu..aku sakit yg da xbleh nak d tahan lg...aku ckp ngan azie..azie suruh aku rest dlm surau opis aku..aku xbantah sebaliknya menurut je kata2 azie...utk kebaikan aku jgak...aku masuk surau dan cuba utk rest..tp sakit tu x membenarkan aku rehat sikit pun..sakit sgt..jd aku pergi dptkan azie...tnpa berlengah lagi aku mintak time off..azie fhm..dia yg cover kerja aku msa tu...azie tnya,akk bleh ke drive..sbb klu x bleh dia yg nak hantar aku balik...tp aku segan nak susahkan dia..aku kuatkan diri n drive sndiri...masuk je kereta..aku xtau nak pergi mana..nak balik rumah ayah..xde org..lpas mak meninggal..ayah susah nak ade rumah sbb sedih duk umah sorang2..dia lebih suka duk lepak kat kedai kopi dengan kwn2 dia....aku pun call kakak aku (arwah)..kebetulan masa tu dia kat rumah cuti..dia suruh aku dtg rumah dia..tujuannya nak melepak la..dlm keadaan terketar2 aku tekan minyak...menggigil seluruh badan aku..sakit yg teramat sgt..aku xbgtau kakak aku..klu x, cnfirm dia xbg aku drive sndiri...Alhamdulillah..aku selamat sampai rumah kakak aku...masa tu dia masih menyewa di taman guru..sampai je rumah kak,aku terus call suami aku..tp masa tu dia masih kat sekolah..masa tu klu xsalah aku,hujung mgu tu suami aku kena pergi Bangi..KDC..dia kena buat pendidikan..aku xdpt ckp bnyak dgn dia...suamiku suruh aku rehat secukupnya..klu xtahan dia suruh pergi klinik...nnt klu bleh balik dia akn balik..

Lepas keluar dari kereta aku rasa perut aku mcm nak jatuh...aku cpt2 bagi salam..kak melulu dr dapur buka pintu utk aku...xsempat duduk pun aku ckp kat kak aku sakit sgt..dia tnya sakit ape..ntahla kak...aku rasa mcm period pain...tp dasyat skit..mmg ade darah kuar tp xbnyak..setitik dua je...tnpa berlengah kakak aku  terus tukar baju & bwa aku ke klinik yg berhampiran...sampai je klinik aku terus duduk..ramai plak org masa tu..aku sakit sgt..da xtahan da...lama betul aku tgu..akhirnya doktor panggil aku masuk..aku dari dulu mmg takut jupe doktor..mesti nak kna ade yg temankan...aku mula teringat kat hubby...sedihnya....xpe aku kna kuatkan semangat..kakak aku masuk temankan aku...kebetulan doktor tu mmg dia kenal...doktor tnya aku sakit ape..aku pun ckp la sakit dlm perut..aku explain la mcm mna aku rasa..then dia mintak aku cek urine..aku dgn slumber ckp..x doktor,sy xpreggy..sy tau..sbb last week sy da test..-ve...doktor tu tergelak...ape la awak ni...pergi la buang air kecil dlu..aku msih membantah...xpe la doktor..sy period ni..ade darah lg ni...ruslina..ruslina..doktor geleng kepala...awak pergila kencing dulu..nnt kta tgk la sama2 awak pregnent ke x...hehehehe...malu aku..sakit2 pun nak lwn ckp doktor..dlm kesakitan yg amat sgt..aku pun kuar pergi ke toilet..mmg urine aku msa tu brcampur darah..malu betul....tp sbb doktor nak sgt kan..ambikla..huhuhu...doktor terus celupkan test pen...dgn lajunya double line merah naik...aku terkejut...biar betul..xkan aku ngandung plak..doktor senyum lebar kat aku..Ya Allah...syukurla...aku sgt bersyukur kpdMu Ya Allah...aku dpt bygkan betapa happynye hubby klu dgr berita ni..kakak aku msa tu gembira sgt..dia asyik ckp..kak da agak da..mesti hang ngandung ni....tp doktor sdikit ragu..kenapa aku sakit sgt..kebiasaannya org ngandung x sakit...dia minta nak buat scan...aku pun setuju...aku mmg malu sgt tp bila da sakit x ingat ape da...bila scan mmg xnmpak 'dot' lsg kat rahim aku..tp tiub sebelah kiri nmpak mcm bengkak skit...doktor suspek aku kena ectopic..dia terus buat surat utk refer aku ke GH..

Kakak aku ni mmg mgelabah skit orgnya..dia punyala panic tgk aku sakit....masuk je dlm kete aku terus call suami aku...tnyata sangkaan aku tepat sekali..suami aku happy giler msa tu...Alhamdulillah ya Allah....tp aku sempat ckp yg aku kna refer ke GH..dr jauh suami aku doakn aku selamat...kak mula gerak....dlm kete aku xsenang duduk sbb perut aku terlalu sakit..seluruh perut aku rasa sakit..rasa mcm nk tercabut pun ade...kakak aku ni xberapa cekap lg drive masa ni..tp d sebabkan adik sakit..dia redah je...sape2 je yg blok kete kitaorg msa tu habis d marahnye...aku biarkan je..sbb aku da xbleh fikir ape da...da mcm2 ayat aku bca..aku xputus2 berdoa semoga kandungan aku berada dlm keadaan yg selamat...laju jgak kak bwa kete...hilang takut aku...aku mmg takut skit naik kete klu kak yg bawa....hehehe...sori kak..tu dulu...akhirnya kami smpai kat unit kecemasan...kakak aku turun utk dptkan bantuan...aku ingat lg masa tu..kakak aku tolak aku dgn wheel chair..dia kecik je org nye..aku ni besar la pada dia...sian plak kat kak sbb terpaksa bersusah payah utk aku..aku xkan lupa detik ni smpai mati...aku d tolak masuk ke unit kecemasan..Ya Allah sakitnya....aku xbhnti mngerang kesakitan...Ya Allah kuatkan la aku..kurangkan la kesakitanku  ya Allah...hampir sejam aku terima rawatan di unit kecemasan...setelah trima berbotol air..aku akhirnya di pindahkan ke wad melor 2B...segala urusan itu di setlekan kak..dia yg ke hulu ke hilir utk setlekan...aku bersyukur sbb dikurniakan kakak2 yg baik hati...kak lah masa tu masih di tanjung malim...belum dpt tukar ke pahang...

Petang tu adik beradik aku dtg..idah,ayah,abg g...kak mmg setia menemani aku..sedangkan dia ade anak ramai..anak dia 4 org masa tu..tp nasib baik abg nasir jenis org yg memahami...dia lsg x halang kak utk jaga aku..xterbalas jasamu kak..hanya Allah yg dpt membalasnya...sesungguhnya aku rindu kat hang kak...opps..smbung citer..kakak aku mungkin da call suamiku...aku diberitahu suamiku dlm perjalanan pulang ke kuantan....smpai di wad melor aku mula dpt rawatan susulan...bnyak sgt ubat yg aku kna mkn...pakar mngesahkan aku mmg mngandung 6 minggu...Alhamdullillah...hrp2 xde la perkara buruk berlaku...doktor kata aku mngandung normal...mlm tu azie dtg ziarah aku dgn adik dia..dek lin..susah nak dpt kwn mcm azie..sanggup dtg mlm2 sbb nak tgk aku...xlama lpas azie balik hubby call kata da dekat nak smpai..masa tu da pkul 10 lebih...tiba2 aku teringin nak mkn mee goreng mamak..aku mintak suamiku belikan...mmg sian kat dia..dia da la xbese dgn bndar kuantan..tp isteri punye pasal dia usahakan jgak...sejam kemudian kesayanganku ni pun smpai..msa tu mngalir air  mata aku sian tgk abi penat lelah balik kat aku...aku ckp kat dia..anak kta ade dlm perut ni syg....airmata suami aku juga turut mngalir sama..kami sgt bahagia...gembira x terkata...sakit aku pun da makin kurang...abi (panggilan manjaku utk suami) suapkan aku mee yg dia beli..ntah knapa aku rasa mee goreng mamak tu sedap sgt..sedangkan aku mmg xsuka mee goreng mamak..masa tu la...bg aku mee ni sgt memuakkan...tp mlm tu aku bleh habiskan sebungkus..ni la agaknya yg org kata pembawa budak....abi kna balik mlm tu sbb peraturan hospital org laki xbleh temankan dlm wad perempuan....sedih tp nak buat mcm mna kan..da peraturannya mcm tu...mlm tu aku tido sorang...aku ni mmg penakut skit..ntah knape aku  xbleh tido..semacam je aku rasa..mula la aku tgk kiri kanan..untungnya org yg masih ade mak..sume mak diorang yg temankan...terus aku teringatkan arwah mak aku..yela kan xsmpai 30 hari pun lg mak aku pergi....klu arwah ade,dia xkan biarkan aku sorang2...menangis lg..aku rasa hidup aku waktu tu lebih banyak menangis drp ketawa....xpe la...setiap org d uji lain2....mgkin kurang kat situ lebih kat sini...terima la seikhlasnya..Allah xkan menguji seorang hamba lebih dr kemampuannya...jd aku positifkan diri..mgkin aku d pilih sbb aku mampu utk laluinya....aku redha ya Allah...


Esoknya..bila smpai je waktu melawat suami aku terus dtg temankan aku..bahagianya aku rasa...abi mngira2 tarikh aku deliver...klu kira sndiri masa tu mgkin anak aku akn lahir bln 1..sma bulan kelahiran dgn ayahnya..tp Allah yg tentukan segalanya....tgahari tu dtg lg sorang doktor bersama seorang pakar..aku mmg da xingatla kan namanya...dia dtg utk periksa aku..setelah di periksa..doktor kata aku bleh balik..Alhamdulillah...dia suruh aku jaga kandungan dgn baik...aku happy sgt msa tu...doktor bagi aku mc 7 hari..suami aku lega mndengar sndiri drp mulut doktor yg aku ok...ptg tu jgak suami aku kna pulang ke johor sbb ari ahad dia akn berangkat ke bangi..kursus 2  minggu...abi hantar aku ke rumah ayah...lpas pastikan segalanya utk aku setle dia pun balik....mlm tu aku  rasa sakit semula...aku cuba bertahan..ok la aku dpt tdo..sbb bla da tido aku x rasa sakit..aku cuba bertahan...doktor ade bg aku mkn ubat tahan sakit..tp aku xmkn sbb aku takut akn jejaskan kandungan aku....minggu tu da bermula cuti sekolah..hujung bulan 5...ye bila aku ingat balik 30hb 5 tarikhnya..kak jah & abg nasir balik terengganu...cuti sekolah mcm ni,kak mmg akn balik terengganu sbb ni je masa utk dia bwa balik anak2 balik kampung..lg pun mak abg nasir mesti rindu kat cucu2 dia jgak kan...kebetulan minggu tu jgak abg sepupu aku kawin...diorang da nikah hari mak aku meninggal tu..cuma majlisnya buat sebulan lepas tu....di sebabkab xde org kat rumah,aku ikut rombongan tu...ramai yg larang..tp bila fikir balik..sape yg nak jga aku kat rumah....aku naik satu kereta dgn abg aku...siap lapik ngan bantal tebal sbb takut aku terhentak...aku masih rasa sakit tp aku tahan..aku kat diorang aku x sakit...mmgla x sesakit mcm mula2 ari tu..tp still  rasa la...

lepas selesai majlis kami terus balik ke rumah ayah...ptg tu aku rasa sakit sgt..tp aku bertahan lg...suami aku call tnya khabar aku...aku kata aku ok..aku xnak suami aku bimbang sbb ptg tu dia akan bertolak ke bangi...esok pg aku ade appointment dengan doktor...ayah hantar aku ke hospital...lpas tu ayah terus balik sbb kna tlg pakcik aku buat persiapan utk majlis smbut menantu...aku kna ambik darah..malangnya darah tu kna hntar sendiri ke BP lab sbb mesin kat hospital tu rosak...lpas siap aku call ayah....ayah dtg jemput aku....balik drp hospital..aku rehat je...ptg tu aku pergi jugak jenguk rumah pakcik aku...semua ok....mlm tu aku sakit sgt..xtau nk cerita sakitnya..aku cuba bertahan lg..esoknye,bila bngun pg, aku tgk ayah aku da xde..mgkin da pergi umah pakcik aku kot...aku bersiap2..aku mmg kna dtg hospital lg utk hntar result darah..aku sakit sgt2 msa tu...mc yg diberi habis mcm tu saje..hari2 aku kna ke hospital buat follow up..aku ssekali lg dlm keadaan sakit terketar2 aku drive kereta..kan bagus klu idah da pndai bwa kete msa tu..kebetulan idah praktikal 3 bulan kat kuantan..aku sempat hantar idah ke tempat praktikal dia...kebetulan dekat dgn BP lab..lpas ambik result darah aku terus ke hospital....cari parking punye la susah..last2 aku park kereta aku kat luar kwsan hospital..punya la jauh aku nak kena menapak ke O&G..sakitnye perut aku..aku da xtahan da...satu badan aku menggeletar..ya Allah bila nak smpai ni..kaki aku mcm nak tercabut...aku gagahkan jgak...aku bckp sorang....syg..siankan la ummi....jd la anak yg baik....jgn mcm ni...bertahan ye syg...ape la yg da jd pada janin aku...ya Allah..selamatkan la anakku....akhirnya aku smpai d O&G..ramainye org..baru pkul 8.30..aku ambik nombor giliran...aku dpt no 54..ya Allah..dpt ke aku bertahan...jauh lg giliran aku...nombor kat skrin baru nombor 9...aku duduk d ruang menunggu....sakitnya ya Allah....aku da mula resah...duduk xkena..berdiri pun xkena...muka aku da berkerut2 menahan kesakitan..lambatnya...akhirnya aku da xboleh bertahan..aku pergi ke depan bilik pemeriksaan...kat situ bnyak bilik...ikut nasib kta la kta dpt doktor yg mana...bilik semua penuh...aku da semakin lemah...aku rasa mcm nk pitam....akhirnya aku mengalah...aku angkat tangan smbil menjerit..nurse..tlg...sy da xtahan....nurse tu cemas betul masa tu...dia tnya sorang2 doktor...sape yg available..akhirnya aku dpt doktor yg mmg tau kes aku....aku terus d bawa masuk...minta maaf semua..bkn sy nak potong line..tp sy mmg da xtahan...masuk2 je doktor cek aku...dia scan..aku da xtau ape da lpas tu..yg aku tau sakit je...doktor suntik aku dgn ubat tahan sakit..lepas cek...doktor bgtau..aaku mmg kna ectopic..janin aaku membesar di tiub sebelah kiri...nmpaknya janin aku da pecah..kami terpaksa operate awk hari ni jgak..klu x akn mmbahayakan nyawa awk, kata doktor....Ya Allah.....besarnya dugaanMu...hamba redha ya Allah...puan..puan....puan dtg dgn sape?doktor tnya aku yg dlm kebingungan...ha..ha..ape doktor...puan dtg dgn sape..?sy dtg sorang doktor...doktor terkejut...puan drive sndiri atau naik bas or teksi..?dlm nada sebak aku jwb...sy drive sndiri...Ya Allah.....betapa terkejutnya doktor tu...puan tau x sgt bahaya...puan bleh pengsan bila2 masa je..suami puan mana?suami sy kat maktab...dia hairan lg kot...xbleh balik ke..?aku pun jwb...xbleh doktor,dia ade exam esok pg...mak?bila doktor tnya je mak aku...aku terus nangis....nape puan..?mak sy baru meninggal doktor..doktor tu terus peluk aku..(doktor perempuan ok)..Ya Allah..siannya puan....ayah pun xde?..ade...ok..ok..ok...puan bg sy no telefon saudara terdekat yg bleh sy hubungi skg...aku pun bg nombor abg g...sbb kak jah masa tu kat terengganu...dlm keadaan terdesak,aku kna sain sndiri surat kebenaran operate..nak buat mcm mna suami aku xbleh balik...aku sedih sgt msa tu..tp nak buat mcm mna...da puas dia merayu dgn pihak maktab..tp x dibenarkan...aku mmg kecewa....tp nak buat mcm mna,sume tu utk msa depan keluarga kami jgak...lpas sain semua dokumen tu aku dihantar wad melor sekali lg....

Aku diminta utk puasa..operation akn dibuat ptg tu juga.. actually laparoscopy je..sbb susah nak mention aku sebut operate je la..sementara tgu turn aku...semua kwn2 opis aku dtg melawat..terharu sgt rasanya...tgu punya tgu..rupanya operation aku d tunda..seb baik masa tu sakit aku da kurang skit sbb aku diberi ubat tahan sakit...kakak aku bila dpt tau aku masuk wad balik, terus balik dr terengganu....dia risau giler..ptg tu jgak dia smpai...sepanjang aku kat wad..dia la yg jaga aku...aku terharu...pengorbanan dia sgt banyak utk aku...xterbalas...dia suapkan aku mkn...pimpin aku ke toilet...turun naik utk belikan makanan...baiknya kak....aku syg hang sgt2 kak...mlm tu aku di beri mkn sbb operation di tunda ke esok pg....lpas pkul 12 mlm  aku diminta puasa balik....6.6.2007..betul2 genap sebulan pemergian arwah ibuku...pg subuh yg dingin tu membuatkan aku mjd semakin dingin bila d tmbah dgn rasa kecut mngenangkan akn d tebuk pg ni..kakak aku ikut ke mana saje nurse tolak aku pergi..sebelum ke operation teater, baju aku d tukar dlu...semacam je aku rasa bila pkai baju tu...ya Allah..selamatkan la aku...suami aku call...sambil menangis dia mohon maaf kat aku sbb xdpt temankan aku pg tu..dia rasa bersalah sgt2...dia hnya mampu doakan aku dr jauh...aku mula di tolak turun ke tingkat bawah...nasib baik la kakak aku ade...aku rasa tenang skit...masuk je ke ruang bedah, sebelah katil aku, ade sorang budak kecik lg..dia bgtu hapi..mgkin xtau ape yg akn blaku pasni kot...kakak sebelah aku plak cuak giler mukanya....tgk budak tu aku rasa tenang,tgk kakak tu aku rasa cuak...mcm2 doa baca..Ya Allah..lancarkan la segala urusanku nnt...xlma tgu d ruang tu..kami mula di tolak masuk ke bilik bedah masing2...doktor spt tau aku takut...dia cuba psiko aku dgn tnya aku mcm2..tp zku ttp jgak ketar...aku akn di pengsankan terang doktor tu....ooowhhh...ok...dngan kiraan 1..2..3...aku da xsedarkan diri.....sebelum pengsan aku tgk jam kat dinding pkul 8.05 a.m..aku da xtau ape yg berlaku....bila aku sedar...kepala aku sakit sgt....bilik tu seakan2 bergerak...aku kat mna ni..da siap operate ke blum..tiba2 aku rasa nk muntah....aku jerit..sbb suara aku lemah betul...xde org dgr...sy nak muntahhhhh....tiba2 ade staf kat situ dtg n tadahkan bekas utk aku muntah...kepala aku pening sgt..mungkin kesan drp ubat bius...lma jgak aku kat situ..bila aku cuba bergerak,aku rasa perit di perutku...ooo...aku da siap d tebuk rupanya....lpas ku muntah berkali2..baru la aku d bawa keluar drp bilik tu....bila aku keluar, aku tgk,kakak aku masih setia tunggu kat situ...aku xdpt ckp ape2 pun..keadaan aku masih lemah masa tu...aku tido lg....bila aku buka mata...rkn2 opis da rmai keliling aku..mata aku berat betul...mulut aku asyik rasa nak muntah je...yg aku ingat masa tu..diorang bawa aku sejambak bunga...yg dtg, kak ija, kak finas, datin mai, kak zai,kak yana..& mungkin ramai lg tp aku xjelas...aku xpasti sama ada azie ade ke tak masa tu...kakak aku masih lg di situ..masa bila je dia balik rumah...anak2 dia mcm mna la...dia sibuk mnjaga aku....bila aku da sedar elok....kakak aku cuci badan aku...kesan2 muntah...pengorbanan suci seorang kakak..dia xbg aku banyak bergerak..dia suapkan aku mkn...dia cuci najis aku...aku xkan lupa jasamu smpai bila2 kak.....lepas 3 hari di rawat d hospital..kesihatan aku da semakin pulih..doktor bgtau yg tiub sebelah kiri telah d buang..aku pasrah..itu yg terbaik buat aku...doktor bgtau sku supaya x risau...peluang utk hamil masih sama spt org lain....aku diminta utk tidak mngandung selama 3-6 bulan...sekali lg kakak aku bersusah payah uruskan utk aku keluar drp wad....balik rumah kakak aku yg masakkan aku..dia masakkan aku sup ikan haruan..selama hmpir seminggu jgak dia jga aku.....seminggu lepas tu suami aku da bleh balik..dia terus balik ke aku..lpas bincang ngan kakak aku, suami aku nak bwa aku balik johor...sbb dia plak nak jga aku...dia xbleh cuti, jd aku kna balik sana...kat sana sia bleh jaga aku...lgpun dia nak tebus semua waktu dia xde aritu..kakak aku x membantah..lgpun keadaan aku semakin pulih masa tu...

Di johor suamiku jaga aku dgn baik..baik sgt..aku sgt terharu..mak mertua aku juga baik..aku beruntung sbb dpt keluarga mertua yg sgt baik...di sana aku juga rasa mcm d rumah aku sendiri..xde beza..aku sgt hargai saat aku sakit...ramai sgt yg caring kat aku...yg pastinya aku xkan dpt balas jasa arwah kakakku, suamiku dan mak mertua aku...terima kasih sgt2 kak...anjang akn jaga anak2 kak dgn baik..anjang akn buat ape yg termampu...

itula pengalaman yg paling berharga, yg pahit utk dikenang yg manis utk kenangan...sehingga ke hari ni aku belum di kurniakan cahaya mata...tp hidup aku sgt bahagia..suami aku lsg x bg aku tekanan malahan dia la yg bg semangat utk aku..aku bersyukur, kasih syg kami masih utuh spt dlu wlupn belum ade anak...aku dan suami sntiasa berdoa agar di kurniakan zuriat suatu hari nnt...semua ni dgn kehendak Allah...jika Allah izinkan tiada yg mustahil bagiNya...kpd rakan2 doakan kami semoga cepat dikurniakan zuriat..amin...tq...

No comments:

Post a Comment