CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, February 11, 2011

::: 30.1.2011..pergimu buat selamanya :::

Assalamualaikum w.b.t...


Tanggal 30.1.2011 (Ahad) menjadi tarikh yg xkn pernah aku lupakan smpai bila2..pd pkul 8.40 p.m. kakakku di sahkan meninggal dunia buat selamanya..setelah hampir 9 bln berulang alik ke hospital ampang arwah mghembuskan nafasnya yg terkahir di Unit paliatif HTAA kuantan...pada pkul 11.00 a.m (31.1.2011) jenazah selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Pancing Selatan..setelah 9 bln lebih bertarung dgn kesakitan akhirnya ajal telah menjemputnya pulang...Foziah binti Ismail, anak sulong yg mjd kebanggaan ibu n ayah serta adik beradik..seorg yg sgt periang n mudah mesra..seorg kakak yg sgt penyayang n mngambil berat ttg adik2..seorang isteri & ibu yg penyayang..sgt berdedikasi...komited dan sgt tegas...Al-Fatihah...

flash back....!

Detik2 terakhir hayatnya..

13.12.2010 (Khamis)..pg ni aku sgt hapi dpt cuti 1 hari sbb adik laki aku kawin..punye la seronok aku bngun awal..da janji ngn ayah nak gerak awal..ayah kat panching ( kg aku), aku kat batu 11 (rumah sewa aku)..ayah jnji nk ambik pkul 8..ayah aku ni bkn jenis jnji melayu..dia punctual orgnye..jam kat dinding da pkul 7.55a.m..dlm ati aku kta jap lg ayah smpai la ni...tgu punye tgu ayah x muncul2..pelik jgak aku..ayah selalunya x mcm ni..ni mesti ade yg xkena ni...8.30 a.m..ayah still x muncul2...mood aku da btukar dr excited jd kecut perut..mula pikir yg bkn2..aku call ayah xangkat...mcm mna ni..ayah jgn  mcm2..tup2...8.45 a.m ayah pun smpai..tersengeh2...masuk je kete aku tgk pak sedara aku pun ada daa...ooo..tu kot yg buat ayah lmbat td..mak tiri aku mmg muka teruja la kan..sbb dia mmg suka bjln..

tnpa lengahkan msa ayah terus pecut...smpai je kat gmbang (dpn tmpat keje aku..ump) aku terus dail no member aku..punye la suka sbb xmasuk keje..siap nak nganjing(ejek) lg tu..."hai sal...akk ni...akk nk p kuala kubu..bubye.." smbil lmbai dpn bngunan canseleri (mcm sal nmpak)..puas hati sgt la kan klu dpt nganjing mcm tu..

lpas je tol gmbang..aku mula dlm dunia aku sndiri..yelakan yg ade dlm kete tu sume pokcik n mokcik je..so aku xtau nak borak ape..aku membelek2 cincin bakal adik ipar aku..dlm ati aku ckp..bleh tahan jgak taste adik jantan aku ni...aku da mula boring..aku layan plak lagu2 dlm hnset aku....tepat pkul 12.30 p.m kami smpai kat genting sempah..hnset aku berbunyi..tgk skrin,nma "iedah kesel"(satu2nya adik pompuan aku)..aku jwb..."ha.. nak ape budok?dlm nada yg garang tp brgurau..dia tnya.." ade x abg nasir (abg ipar aku) call hang (mak ayah asal utara)..?aku jwb.. "xde..nape"?..dlm nada yg sebak dia jwb.."td kak jah (kakak aku yg sakit tu) call abg nasir, dia bgtau, doktor ckp dia da xde harapan..bleh balik kuantan da.."..aku terus tersentap...air mata aku mula mgalir laju...Ya Allah...dugaan ape ni..aku menekup muka dgn kedua2 tpak tgn smbil nangis tersedu2..ayah yg td tgh rancak borak turut tesentap dek suara aku teresak2...aku putuskan talian n terus dail no kakak aku...

lpas bkali2 deringan akhirnya kakak aku jwb juga..."hello kak..hang ok x ni"..xtau nk mula mcm mna..itu yg terkuar dr mulut aku wlupn aku tau kakak aku sgt x ok msa tu...dlm suara yg tebal kakak aku jwb "kak ok..jgn risau la.."..aku mula nangis...wlupn da bnyak kali aku pesan dlm hati jgn nangis...tp ye la kan..airmata aku x sekolah..dia x fhm..dia kuar jgak..."da tu mcm mna kak..? xpe kak, klu doktor da tolak hang xpe...kita ikhtiar cra lain..depa bkn tuhan..ajal maut sume Allah yg tntukan.."aku cuba mmberi harapan yg aku sndri xtau...aku nangis lg..."hang jgn nangis..kak da redha sumenya.."dgn bgtu tenang kakak aku pujuk aku...aku da xtau nk ckp ape lg..."ok  kak ye..hang take care tau...nnt hbis mjlis aku ajak ayah sgah kat hang.."hangpa nak p nikah anek (gelaran kat umah adik jntan aku) kan...?""ha'ah kak..kami on de way ni"..."na..kak lapar.. nnt nak mai sini,hang tlg belikan kak, ayam goreng or ikan goreng, sayur tumis air..xnak yg pedas2.."dlm nada yg sgt sayu aku pun jwb..."ok kak ehh..nnt aku belikan hang ye..hang mkn la dlu nasi hspital buat alas perut..""ok..trima ksh anjang (kdg2 kak pgil aku anjang)..

aku da mula hilang fokus...ayah da mula sebak...tp dgn penuh bhati2 ayah kuatkan smngat teruskan pjalanan...tepat pkul 1 p.m. kami smpai d bandar Kuala Kubu Bharu..aku terus kol anek...d pendekkan citer pkul 4.30 p.m majlis pun selesai..adik aku da selamat bergelar suami org...kami mula bergegas kuar dr kuala kubu n terus menuju ke ampang...

5.30 p.m. kami smpai d hospital ampang...anek n isterinya pkai bju pngantin lg..sume org kat hospital tu tgk kat diorng...agaknya dlm ati anek ckp..AAK..ade aku kesah....hahaha....kami terus naik ke tgkat 7..terus melulu smbil mncari wajah kesayangan kami...dlm wad tu sume muka nk sma..sbb botak sumenya.kesan drp kimo..akhirnya aku cam sekali wajah sayu tu...kami mghampirinya...kakak aku sgt tenang msa tu...dia smbut kami dgn senyuman yg sgt manis mbuatkan aku rsa sgt lega...aku terus letakkan lauk yg d pesan n terus peluk dia...sekali lg airmata aku mngesahkan yg dia mmg xsekolah...aku menangis lg...terbalik plak aku rsa sbb kakak aku yg tenangkan aku..dia asyik ckp.."sbarla...jgn nangis..sume ni ketentuan Allah buat kak..kak terima dgn redha.."Ya Allah...tabahnya kakak aku..kuatnya semangat dia...xbleh..xbleh..aku xbleh nangis..aku kna tabah mcm kak...

tepat 6.30 ptg..kami terpaksa pulang..doktor xbg bwa kak balik lg sbb perlu jupe suaminya dlu..jd dgn lgkah yg sngt berat aku tgalkan kakak aku sndirian kat situ...aku sempat menoleh balik ke arah beliau..spt mula smpai..dia hntar aku dgn senyuman yg sgt manis...mmbuatkan aku btmbah sayu...aku ckp dlm ati..xpe esok kak balik...


14.12.2010 (Jumaat)..aku ambik mc....bdn aku sgt letih..mgkin sbb smpai lewat mlm smlm...abg nasir call mintak tlg aku hntarkan anak2 gi sekolah sbb dia nk gerak awal ke ampang...aku bngun awal n tgu subuh..siap je aku terus pg ke permatang badak (rumah kakak aku)...smpai je kat situ..aku tgk kete abg nasir da xde...mgkin dia da gerak kot...aku bg salam..berkali2..tp lmbat betul bibik buka pintu..myb dia kat dapur kot..akhirnya anak buah kesayangan aku ni yg buka pintu..."hai anjang...anjang...along rasa xnk pg sekolah la ari ni...along nak tgu mama balik.."blum smpat aku bg arahan pg mandi..along da ckp niat suci murni dia tu...xbleh jd ni....hmmm...nnt anjang call abi (ayah dia) dlu tnya..."mcm mna ni abg nasir..budak2 xnak g sekolah..?"sebenarnya aku suka je klu budak2 tu x sekolah aritu..ade gak aku teman kat umah..xle sunyi sgt...hekhek.."ikut pandai mu la anjang(org ganu)..."hahaha..aku suka..jd dgn muka bangganye aku ckp..."wahai budak2 yg nakal sekalian...sukacitanya d maklumkan..anjang bg cuti kat korang sume ari ni....hahahaha.."ape lg melompat la anak2 buah aku..klu berok ade sekali aku da xcam da mna satu berok mna satu anak buah aku..punye la sukanye diorng dpt cuti free  mcm tu..

aku bwa diorang p beli "stok peti" ais diorang (air bliss,solivite,jeli,calsium..etc)..sukanye la budak2 monteng tu ari ni...da ptg ni, aku kna balik sbb mlm nnt suami aku akn smpai dr johor...along,anjang balik dlu ye..nnt klu mama da smpai umah call anjang k..

15.12.2010 (Sabtu) 16.12.2010 (Ahad)..aku xpg pun jenguk kakak aku sbb g jln2 ngn mr hubby...aku hnya tnya khabar dia melalui phone je..xpe la 2 ari cuti ni (sabtu n ahad) aku spend utk hubby dlu sbb nnt 2 mgu hubby x balik..suami aku pun da bg izin utk jga kakak aku kat umah dia...so aku tenang skit...

17.1.2010 (Isnin)..
Aku dan idah mula 'berkampung" di rumah kakak aku..kak jah still bleh bangun n jln spt biasa.malah masih boleh solat secara berdiri lg msa tu...sakit yg d tanggung hanya Allah je yg tau..byk kali jgak aku tnya kat dia mcm mna rsa sakit tu..dia xde jwpan sbb xde ape2 yg boleh mgmbarkan kesakitan dia masa tu...hari ni aku kerja spt biasa..aku masuk opis pkul 8.00pg..xlma tu hnset aku bunyi...aku mmg fobia betul la klu hnset bunyi msa2 mcm ni...tgk skrin abg nasir yg call...lg kecut perut aku d buatnya...."ade ape abg nasir..?"..."Na, aku rsa kta kna 'stanby' je ni..kak mu tu mcm da teruk da"..aku mula x sedap hati...jd aku bgtau bos aku, aku nak 'time off' ari ni...seb baik bos aku jenis yg understanding..so dia xde hal...klu nk ikutkan kerja mmg tgh bnyak sbb report yg last aku blum setle..tgh buat audit lg msa tu...sian bos aku tpaksa cover part aku...thanks a lot bos..hnya Allah yg dpt mbalasnya...

Tepat pkul 1 ptg aku da kuar opis..sampai je kat umah kakak aku, aku  terus masuk ke bilik dia..msa tu dia tgh tdo..aku pun ape lg, cpt2 tukar baju n pergi ke dapur...lupa nak bgtau, mak mertua n bapak mertua kakak aku ade kat situ..diorang dtg ari sabtu baru ni...aku pun tnya kat mak abg nasir yg aku pun pgil 'mak'..kak mcm mna ari ni mak?dia kata kak ok je..cuma dia xselera mkn..aku pun sendukkan nasi dlm pinggan,ambik sayur sawi tumis air, telur dada sepotong & ayam goreng..aku bwa sume tu ke bilik kakak aku...kebetulan msa tu dia da bangun...dia mmg tgh lpar...aku ape lg..mula buat 'senok' aku...tarrrrrraaaaa....kak jom mkn...dia ckp ok gak..mmg tgh lpar ni...dia suruh aku letak dpan dia supaya dia senang nak mkn...tp aku cpt2 ckp aku nak suapkan dia....dgn alasan snang, dia xpayah bnyak gerak..nnt nk kna basuh tangan la...mcm2 la leceh....hehehe...dia setuju...itula kali terakhir aku tgk arwah mkn dgn begitu seleranya...."sedap plak lauk ni anjang..ke sbb air tgn anjang..patutla anak2 kak suka sgt mkn klu anjang yg suapkan.."sebak sgt dgr kata2 dia....diam x diam kakak aku bjaya habiskan sepinggan nasi..Alhamdulillah....

Bermula dari hari tu..setiap hari, setiap masa,setiap minit dan setiap saat kepala kakak aku sakit..sakit yg x bleh d gmbarkan..kesan drp 'white sel' yg sgt aktif myerang ke otaknye..aku xtau nk ckp mcm mna utk kuatkan semangat arwah...aku minta klu aku bleh gntikan tmpatnya...tp dgn tenang kakak aku ckp..."jgn anjang..kak xnak adik2 atau sape2 pun kna penyakit ni..sakit sgt anjang..sakit sgt..biarla kak je yg tanggung.."aku da mula nangis....tp kakak aku sekali lg menunjukkan yg dia sgt kuat & tabah..dia yg tenangkan aku...dia yg pujuk aku...dia xbg aku nangis..dia ckp dia ok....

Aku mula mengimbau kenangan2 manis ktaorg brsama..kakak aku sgt sygkan adik2nya...setiap weekend klu dia xde keje..dia akn  call aku tnya aku d mna...sbb dia da ade plan nak msak2..favorite dia laksa penang or ikan bakar....arwah mmg suka masak2 hujung mgu & dia akn ajak sume adik beradik bkumpul...sape2 yg free msa tu mmg akn balik..biasanya 'markas' kitaorg rumah ayah la...seronok sgt time tu..kta akn share everything..msa tu suami2 duk borak sma2 depa la kat luar..kami yg dlm umah duk begelak ketawa sakan..msa tu mcm2 citer kuar...best sgt..hilang sume stress..sedar x sedar, sebenarnya hubungan kami adik beradik tsangat rapat...gaduh..gaduh jgak la kan..tp xlama...bese la air d cincang xkan putus...


Kini sume tgal kenagan...kak da xlarat nk p pasar beli ikan..kak da xlarat nk masak, kak da larat nak angkat tgan pun...sedih sgt....msa berlalu bgtu pantas..kak da mula sakit teruk...kami (aku, abg nasir, idah n mak abg nasir) saling bergilir2  picit kepala kak...xbleh tgal..dia sakit sgt...anak2 kecik yg masih xfhm turut tlg picit..tp besela budak..lma skit diaorg kata da lenguh la, nak tgk tv la,nak main la...ade je alasan...along (anak yg sulong kak aku) je yg fhm..dia selalu tlg picitkan kepala mamanya...anak2 kak sgt tabah...

hari2 yg berlalu..mcm tu la...xde perubahan..cma kakak aku semakin sakit...kwn2 xputus2 dtg ziarah..smpai ke mlm...ade je yg dtg....terima kasih sume sbb sudi dtg...da berbagai cara kami ikhtiarkan utk sembuhkan penyakit kak..tp xnmpak ape2 perubahan..segalanya atas kehendak Allah...kami berserah..

27.1.2011(Khamis)

4.30 a.m..aku di kejutkan mak...na, bangun...kak gie (panggilan mak mertua kak) sakit tu..dia xbleh nak kencing....aku dlm mamai2 lg..smbung tido...5 minit kemudian, mak dtg lg,Ya Allah budak ni...xbangun lg,kak gie sakit teruk tu...aku terus bingkas bangun....sakit ape lg kakak aku  ni....sian kak..aku basuh muka & gosok gigi...bila aku pergi ke bilik kak, abg nasir tgh usung kak guna kain cadar..tarik dia...sbb kak da lsg x bleh bangun...klu tgk mmg kesian, tp da xde cara lg...smpai je dpan pintu, abg nasir dukung kak masuk dlm kete..aku ikut dari belakang...aku masuk dlm kete tlg ampukan kepala kak sbb kak mmg sakit sgt...kami terus ke HTAA,Kuantan..smpai je kat hospital..angin tiup kencang giler..mcm nak ribut...elok je kami masuk dlm hospital hujan pun turun dgn lebatnya...kak diberi rawatan kecemasan...selepas hampir 1 1/2 terima rawatan kak da ok skit...aku masuk dlm wad kecemasan tu utk temankan kak...sempat lg kak bertanya.."anjang,kta kat mna ni...?"..aku tersentap..myb sakit tu mbuatkan kakak aku x sedar....dgn nada perlahan aku pun jwb.."kta skrg kat hospital...td kak sakit xbleh nak kencing...jd kta bwa kak ke sini.."sebak aku....oooowhhh...skg kta tgu ape lg..?jom la kta balik....msa tu aku rsa mcm nak luruh jantung aku..betapa luluhnya mdgar rayuan kakak aku yg spt ank kecik takut jupe doktor..sekali lg dlm nada perlahan dan agak memujuk aku bgtau kak..."kak xbleh balik lg...doktor nk cek akk lg..nnt da ok, kta balik la.."kak da xjwb sebaliknya dia hnya mengangguk...aku sempat msg ngan bos aku bgtau aku lmbat sikit masuk keje ari ni...emergency...seb baik dia fhm...lpas 10 minit tmankan kak dlm emergency kak di hantar ke wad 7B...terkejut aku bla tgk rmainye org sakit kat wad ni..katil da rapat2...sempit..sgt x selesa...kami cuba pindah kan ke wad 1st class...malangnye, staf kat situ ckp...xbleh sbb keadaan kakak aku blum stabil....reasonnye lg,kat 1st class xramai doktor....yg aku xfhm kat sini...ape maksud "1st class"?aku mkn hati since arwah mak aku dlu...sma jwpannya bila kata nak tukarkan mak ke 1st class...aku bkn ptgkan sgt class2 tu..jnji mak & kakak aku selesa je...xde niat nak bongkak or sombong...cma melayan org yg sakit..aku rasa diorg sume berhak utk dptkan servis yg 1st class...org sakit patut di layan spt raja...sbb they all sgt lemah..tp ape yg aku tgk...nk mintak tmbah bantal pun mkn 1/2 jam...pastu bleh dia buat dek je....tp aku sbar..sbb aku xnak diorg layan buruk ke kakak aku....lepas setlekan tmpat kak..aku kna balik utk pergi kerja...sekali lg aku rsa sebak mcm nak tercabut jantung...tgk kak sorang2 kat situ..aku xsmpai hati nak tgal...tp aku terpaksa sbb kerja...abg nasir akn dtg semula lpas ambik brg2 kak...jd aku rasa lega skit..


lepas pkul 5 aku terus menuju ke HTAA..sampai je kat situ..aku tgk da rmai org ziarah kakak aku...kakak aku sgt beruntung sbb ramai org sygkan dia...kwn2 x putus dtg melawat dia...aku usap kepala kakak aku...mmg aku xdpt nk kurangkan kesakitannya tp sekurang-kurangnya dia selesa...mlm tu abg nasir yg jaga dia kat hospital..dia minta abg nasir jgn tgalkan dia...jd aku jga anak2 dia kat umah...rupa2nya..mlm tu abg nasir kata..dia xtido...dia asyik meracau...satu wad dengar...mgkin terlalu sakit agaknya..akhirnya dia di pindahkan ke katil yg lebih dekat dgn nurse..

28.01.2011(Jumaat)

Aku pergi kerja mcm biasa..lpas tu aku dpt call drp kak lah ajak aku p hospital tgk kak..aku pun mintak izin balik awal sekali lg..aku da malu sebenarnya tp keadaan sgt mendesak..smpai je kat hospital, aku tgk dari jauh...sayu sgt hati ni bila tgk kakak aku tgah tido..mgkin dia terlalu letih sbb mlm td dia x tido..aku sebak yg teramat sgt...sedih sbb dia dibiarkan sorang2 mcm tu..yg aku xpuas hati wad tu terlalu bising..bkn bising sbb org sakit tp sbb staf nye...dlm keadaan yg tertekan aku cuba control emosi aku...aku hilang respect pada staf wad 7B(bkn sume tp segelintirnya)...org tgah sakit dia boleh berborak ketawa x ingat dunia...come on la...sensitif la skit...walaupun itu wad 3rd class tp awak jgn ingt org xtau menilai...kenapa mesti ade 'double standard'..klu 1st class ko layan baik punyer..tp klu kat wad ni ko buat bodo je...ade sorang makcik tu..nak tukar 'pampers' maybe da penuh...berkali2 dia pgil tp xsorang pun peduli kat dia..sedih tgk makcik tu...da dekat sejam baru ade staf dtg..itu pun pelatih...tlg la ikhlas dgn kerja anda..da ko pilih bidang tu..ko ikhlas la...besar pahalanya...hampir 2 jam aku & kak lah tgu kat situ..akhirnya kak sedar..tp syg dia da xcam kami berdua.....dia ingat aku ni opismate dia..sedihnya....aku suap kak minum air...lpas minum dia sambung tido balik...aku dptkan sorang nurse utk tnya ttg treatment kakak aku...aku d maklumkan kakak aku akn dipindah ke Unit Paliatif...aku lsg xdpt gmbaran..unit ape tu?tp aku malas nk tnya bnyak sbb muka nurse tu mcm cipan...kerek sehh...xpe..ko rasa ko hebat sgt atas dunia ni kan...xpe ko ambiklah...AAK..xlama lepas tu abg nasir dtg..aku pun bgtau dia...dia ckp xpela..kta ikut jela...nak jdkan rezeki..doktor unit paliatif ada ptg tu kat situ..jd kami pun tnya la dgnlebih lanjut...doktor tu dgn tenang explain kat kami sume..rupa2nya unit tu bkn utk treatment..da xde treatment khas utk kak..ape yg bleh diorg buat hanya tlg mengurangkan kesakitan dan bg pesakit selesa..setelah hmpir 1/2 jam dgr penerangan dia...kami pun berbincang..mcm mna ni..nak bwa kak balik ke mcm mna?setiap ape yg kami buat msa tu ade baik buruknya..jd kami decided utk terus rawat kat hospital..sekurang2nya dia dpt kencing wlupun dgn bntuan tube..

Aku ngan kak lah terpaksa balik dulu..yela kak lah jauh...rumah dia kat muadzam..lebih kurang 80km jgak dr bandar kuantan ni...anak2 dia plak tgal kat umah..yg sulong tu nak kna sekolah..kak lah kata dia balik ambik anak2 dulu..nnt weekend dia dtg lg..aku plak balik terus ke rumah ayah..sepatutnya suami aku sampai mlm ni..tp d sebabkan tiket bas abis..maklum la kan..cuti raya cina..jd suamiku terpaksa balik hari ahad..mlm tu hati aku lansung xtenang..pejam je mata nmpak kak yg  tgah sakit....aku pun msg abg nasir utk tau pekembangan kak..abg nasir maklumkan yg kak da pun di hantar ke unit paliatif...xtau kenapa..aku rasa lega bila dengar kak dah pindah unit..maybe sebab doktor kat situ sgt meyakinkan..bukan yakin ape..yakin akan keselesaan kak kat situ..jd lepas je tau..aku bleh tido..mlm tu aku tido puas2..sbb da berapa mlm da aku x bleh tido...angah ade dgn aku..tp along tido kat sekolah ade kiamulail...mcm mna la along tido kat sekolah tu...ntah bleh ke tidak..tp xpe..msa ni la dia nak belajar berdikari..

30.1.2011 (ahad)
aku da xsbar nk ke hospital..tp nak kna tgu along habis sekolah dlu...aku tgu smpai pkul 10 pg..klu ikut jadual along mgkin habis dlm pkul 12.00 tgh..tp di sebabkan hati resah..pkul 10.30 tu aku da kuar p ambik along..smpai je sekolah along,aku terus mintak izin mualimah utk kuarkan along lebih awal dgn alasan tgk mak sakit..mualimah yg fhm..mbenarkan aku bwa along pergi..kami terus ke hospital..parking kat HTAA ni mmg susah..susah giler...selalunya nk kna pusing 2-3 kali jgak utk dpt parking..tp nk jd rezeki aku aritu,smpai je aku terus dpt parking...aku terus masuk ke unit paliatif bersama along dan angah..rupa2nya wad ni ade 2 org je pesakit..kakak aku & sorang pakcik..wad ni terbahagi 2..lelaki & perempuan..setiap bahagian ade dlm 4 katil klu xsalah aku...aku tgk kak mmg sgt selesa kat sini..bahkan darah yg kering kat bibir kakak aku kesan drp platlet rendah telah di bersihkan oleh nurse kat situ..syukur Alhamdulillah...nurse2 kat sini sume baik2..1st class punyer layanan..thanks to all of nurse...muka kak kelihatan sedikit membekak...dia tido je..lsg xsedar kehadiran kami...aku biarkan je..sbb kklu kak sedar dia akn rsa sakit...aku buat hal aku & anak2 buat hal diorang la...tenang sgt tgk kak tdo...jd aku xggu dia..cuma sesekali aku cium dahi dia...kejap kang aku cium tgn dia...tp kuat betul kesan moffin tu..kak lansung x sedar...dlm pkul 4.10 ptg tu kak sedar...dia terus minta air..dia tnya aku hari ape..?aku ckp hari ni hari sabtu...pkul brape? skg pkul 4.10 ptg...nape kak..xde ape2...xlama dah....itu yg kuar dari mulut dia...lpas tu dia terus senyap...saudara mara & kawan2 da mula rmai dtg melawat..tp dia diam je...yg kuar dari mulut dia hanya..Allah...Allah..Allah...


Mulanya aku ingat nak balik tukar baju jap..tp tgk keadaan kak aku xsgup nak tgalkan dia wlupun sekejap..jd aku pun tgu jela kat situ..xlama tu idah pun dtg...kuarga abg nasir termasuk mak & kakak serta adik abg nasir pun dtg....lpas beberapa jam kat situ,diorang balik...mlm tu,aku,idah,mak tiri aku,ayah,coie,abg g,along,angah & abg nasir sume tido kat situ...mlm tu kak lsg xtido..dia meracau yg kami semua xfhm...suara dia da xjelas...kami sume xbleh tido...kesian tgk keadaan dia.....bila tgk jam,da nak masuk subuh da...lpas solat subuh..ayah aku terus balik ngan mak tiri n idah..angah pun ikut sama sbb dari semalam dia sibuk ckp nak balik rumah..adik laki aku,coie balik jgak...abg g ckp dia masih dlm area bandar cuma mgkin jap2 lg dia pun nak balik jgak....aku dan along pun kna balik tukar baju jgak..lgpun suami aku mgkin akan smpai dlm pkul 2 ptg ni...dlm kete,aku cuba terangkan kat along perkara sebenar..sebab selama ni along mmg ingat yg ibunya akan sembuh..xnak along terlalu tekejut..aku terangkan sikit2...Alhamdulillah..along mmg seorang anak yg sgt tabah...mmg dia menangis tp dlm masa sma dia kuatkan semangat dia...dia terlalu kesian tgk ibu dia sakit...Kepala aku pening sgt..mungkin sbb xcukup tido...aku terus balik pancing utk hantar along ke rumah tok wan dia...d sebabkan terlalu letih, aku tertido jap kat umah ayah...sdar2 da pkul 10pg..aku kna balik umah aku..nnt suami aku nak balik....sampai je kat umah aku,aku pengsan sekali lg..tido xsdar2....pening sgt kepala aku...aku sempat kunci jam pkul 1 ptg....bunyi je alarm..aku terus bangun mandi n solat zuhur...xlama tu suami aku call kata da smpai...aku ambik suami aku kat dpan simpang ke rumah ktaorg...suami aku rehat2 dlu..sbb dia pun letih..jauh jgak perjalannya....sekali lg aku dan suami aku tertido...aku pun hairan knape aku senang sgt nak tido...rsa mcm tenang je...dlm pkul 4.30 aku bngun n bersiap2 utk ke hospital...lpas suami aku pun siap ktaorg terus ke bandar..tp sebelum tu aku sempat singgah kuantan parade utk ambik spek mata suami aku yg da siap...pastu ktaorg p mkn dlu..yela kan perut da lapar..dari pg x mkn...aku xtau knape ari tu aku mcm melengah2...siap mkn kami terus ke hospital..msa tu rmai sanak saudara dtg melawat kak..mata sume teralih ke aku...aku rsa semacam....aku ade buat salah ke...aku mmg rasa bersalah sbb aku lmbat dtg....kelibat abg nasir x plak nmpak..xsmpai 10 minit aku smpai,saudara mara sume da nak balik...ok la aku bersalam dgn sume org...diorang ok je...perasaan aku je kot td tu...sorang2 cium kakak aku menangis....aku yg tabah msa tu..xbleh tahan jgak bila tgk org menangis...air mata aku mengalir jgak..kak lah ada kat situ dg anak2 n suami dia..kak lah siap masakkan lauk favorite kakak aku lg..ikan bakar....tp dia da xselera mkn..nmpak nasi masih elok x bersentuh...xlama lpas tu kak lah plak minta diri nak balik...tp dia siap pesan,klu ade ape2 terus call..aku ckp..ok...idah pun nak balik jgak sbb nak hantar anak2 kakak aku..diorang sibuk nak balik..aku pun terus ambik air sembahyang & baca yaasin utk kakak aku..lpas siap bca yaasin aku sempat suapkan kak air masak guna picagari...sedih tgk kak..da xlarat nk buka mulut pun..tp Alhamdulillah..air tu masuk dlm mulut dia...nmpak kat minum mcm haus betul..sian dia..itula minuman terakhir dia...dlm pkul 7.40 mlm...suami aku plak bacakan yaasin utk kak..rupa2nya kak tgh nazak masa tu..ayah & mak tiri aku pun smpai....abg nasir pun smpai jgak...mgkin dia balik mandi kot td...lpas suami aku habis baca yaasin..turn aku plak solat maghrib..aku tgu mak tiri aku siap dlu..sbb nk pinjam telekung dia...abg nasir n suami aku berborak kat sofa dlm wad tu..xjauh pun dari katil kak..idah smpai semula dgn adik laki aku yg sorang lg,acha...acha terus masuk toilet..idah baring atas kati sebelah kak aku..mungkin da letih sgt kot...lpas solat aku terus pg jenguk kak..aku nak bca yaasin lg..abg nasir dtg & duduk d hujung kepala sebelah kanan kakak aku..mak tiri aku sebelah kiri,aku di kaki kak..aku baru bca yaasin dlm 10 ayat kot..aku rasa lain mcm...sebelum aku pergi solat td aku mmg da rasa xsedap hati da..sebab aku ade usap kepala kakak aku,kepala dia da mula sejuk..sedangkan semalam masih panas...aku pegang kaki dia,kaki dia juga da sejuk....aku tgk nadi di dada dia..sebelum tu nadi dia sgt jelas berdenyut...aku ngan abg nasir saling berpandangan...mmg ade yg xkena ni..gas oksigen yg rancak td da mula reda...aku pegang nadi di tangan kak...da xbedenyut..idah dtg dekat dgn kak..ayah dan suami aku jgak..Ya Allah.....mgkin aku silap..aku mesti silap ni...hati aku menolak...aku pgil nurse yg ade kat situ utk cek kak..dia terus tarik lgsir...lpas tu ade sorang doktor dtg,lma diorang periksa kak aku..aku mula menangis xhenti2....sume kami yg ade kat situ menangis..dtg sorang lg doktor...akhirnya..kakak aku disahkan telah meninggal dunia..Ya Allah........masa tu aku rasa seluruh dunia ni gelap...aku mcm hilang pertimbangan..aku menangis teresak2..aku spt x percaya yg kakak aku da pun pergi mengadap Ilahi...dia pergi dlm keadaan yg sgt aman..muka dia sedikit tersenyum...aku tatap wajah kakak aku buat kali terakhir..air mata aku  kuar mcm air paip yg rosak..mencurah2..aku cium dahi kakak ku..sejuk...kak da mula kaku....ke lima2 wajah anak arwah bermain d mata..btambah laju lg air mata aku...dlm keadaan antara sedar..aku bisik di telinga kakak ku yg kaku..."pergila kak..anjang redha...kak da lama sakit..rehat la kak...anjang sayang kak smpai bila2...."suami aku dtg peluk aku utk tenangkan aku...aku menangis semahu-mahunya di bahu dia.....berakhirlah hidup seorang kakak yg sgt penyayang..periang..baik hati....comel...pergimu buat selamaya kak...hanya doa yg dpt ku kirimkan buatmu kini....

No comments:

Post a Comment